Nya grejer

Sen sist har det hänt en del. Jag har kommit igång bättre med löpningen, hunnit cykla ett par pass på trailern och simmat mellan 4-6 pass i veckan.

Vid sidan av träningen har jag dessutom anmält mig till en Total Immersion Coach certifiering. Bara för att komma med fick jag lägga en del träningspass i bassängen. Fokus under månaden har därför varit 90% teknik vilket gett mycket tillbaka i fart. Satte pb på bägge senaste fredagssimningarna med Coach AK. Lyckades för första gången landa en hundring på under 1:30 för en vecka sedan och nu senast trots en kass vändning strax över 1:28! Gott mos!!

IMG_1587

Idag kom det ett kul paket med blandade grejer från Wiggle. Mest simrelaterat men även lite kompression för mig och Annelie. Jag blev lite förvånad av att mina calfguards var lite stora. Förra gången beställde jag XL denna gång L. Det nya materialet i dem kändes bättre, tåligare och skönare. Dem var mer lika mina återhämtnings calfguards jag redan har. Synd bara att jag inte visste detta före beställningen då hade det räckt med M.

Annelie fick ett par rosa calfguards som hon genast provade och behöll på under kvällen. Hon kommer att ha dem på när hon är på arbetet eller känner att benen svullnar till följd av graviditeten. Två par nya TYR simglasögon i snyggt rosa fick hon också. Skönt för henne att ha eftersom hennes gamla börjar bli lite slitna.

Själv kasserade jag in två par TYR special ops, den modellen som jag haft senaste tiden och varit mest nöjd med. Till detta ett par tokigt gröna Arenabadbyxor, lite Kermitkänsla i dem. Och till sist ett par 2XU återhämtningstights i diskret svart. 😊

Denna vecka är det dags att skicka in första uppgiften inför TI certifieringen 4-9 mars. Så det blir en del tid i poolen även denna vecka.

Advertisements

Draghjälp

För första gången på länge kom jag äntligen ut på en löprunda. Hector och jag tog en sväng upp till Skatås och körde ett varv runt 8:an. Hector som var pigg som tusan drog iväg i ett rasande tempo. Lite oturligt för honom hängde jag med mina 95kg bakom i dragselen bakom vilket fick ner farten.

vila

Soffhäng framför Denver- Colts.

 

Fotleden som bråkat sedan början av oktober fungerar nu toppen igen, tack vare Patrik på ryggakuten. Självklart var det stelt och kantigt och tungt, mycket tungt, men runt tog vi oss.  Nu i kväll blir det att ta igen sig i soffan och förhoppningsvis heja fram Denver Broncos till nästa runda i slutspelet.

Det blir intressant att se hur benen mår i morgon, dem börjar kännas lite tunga redan nu.

 

 

Hopp om ett bra 2015

Efter ett bra 2014 sett till det mesta, undantaget träning och tävling, ser det nu ljusare ut inför 2015.

Energin har inte riktigt räckt till med allt man vill göra, bloggen, träningen och tävlandet har bland annat har fått stå tillbaka för familjerelaterad aktiviteter. Nu är det snart dags igen för att växla blad och skriva 2015 istället. Meningen var att jag då skulle väga mindre, vara starkare och vara på gång ordentligt med grundtränignen inför 2015. Verkligheten ser nu annorlunda ut, jag väger lite mer, är svagare och har inte börjat med grundträningen ännu.

Allt är dock inte mörkt och svart. Den fotskada jag dragits med sedan början av oktober har äntligen fått en förklaring. Som ett sista försök gick jag idag till Patrick på ryggaktuen. Efter lite klämande och kännande visade han på en modell av foten vad mitt problem var. Tydligen har benet som sköter om rörligheten i fotleden hamnat i ett läge för långt bak vilket gör att den nyper mot benet i foten. Efter behandling av foten plus lite i höften kändes det mycket bättre. Det var med lätta och goa steg jag tog mig hemmåt igen.

Efter över två månader med ständig värk, varav en vecka med kryckor, känns det nu helt plötsligt postivt. Vilken vändning, förra veckan gjorde det ont i foten av simning, idag funderar jag på om det skulle gå att springa en liten sväng. För att vara säker väntar jag en dag till innan jag snörar på mig dojerna. Nu går det i alla fall att börja planera för en bra säsong 2015.

95 kg i Egypten

95 kg i Egypten

Förra veckan blev det i alla fall en hel del simning under semestern i Egypten. Inte långa och tuffa pass men flera gånger om dagen med fokus på teknik. Veckan innehöll också en hel del god mat, trots det gick jag ner något kg vilket känns fint.

Planen är nu att få till en regelbunden träning igen utan skador och att göra lite fler inlägg här igen. vi får se med vilket intervall det blir, kanske ett i veckan eller oftare, dock inte med mer än två veckor emellan.

Vi får se om det inte kan komma en uppdatering med Racereports från Nordic 24h MTB, Karlstad Swimrun och Ironman Kalmar.

Anmäld till Nordic 24h MTB 14-15 juni

var steget taget mot ännu ett ultralöpning. Denna gång blir det MTB i Danmark strax norr om Köpenhamn i mitten av juni.

Nordic 24 verkar vid första anblicken vara en behaglig om än något lång tävling. Fina stigar med få höjdmeter under det ca 17 km långa varvet. Men det verkar vila någon förbannelse över loppet. Varje år kommer det ett rejält regnväder som förvandlar banan till misär. Om man kan undvika regnet med dem problem det innebär kommer det bli superkul.

Det är nu 45 dagar kvar till racet, dags att hämta hem MTB’n från brodern och börja träna. Har inte kört en meter MTB sen förra sommaren, hög tid nu!

Frågan är varför tänka efter före, när man kan anmäla sig istället. Nu blir det som alltid tight att hinna förbereda sig någorlunda inför uppgiften. 🙂

20140429-234824.jpg

Intensivveckan över för denna gång

Då var intensivveckan klar för denna gång, en omgång med färre rejäla framsteg.  Istället har den inneburit välbehövlig befästning av goda vanor  samt försök att slipa bort en del av ovanorna.

DSC00667

Här fungerar det fint.

Det positiva jag tar med mig är att jag gått framåt när det gäller fart över lite distans. Farten kommer främst när jag lyckas få till andningen i kombination med högre frekvens på armtagen. En av de avgörande momenten är att få med kraften från höften även när trötthetskänslan börjar komma smygande.

DSC00662

Bra position på ben och fötter.

Att arbeta vidare med är att hålla fötter och ben rakt bakom kroppen hela tiden, även när jag andas. Andningen behöver jag jobba vidare med speciellt på vänstersidan där jag blir lite hög och tappar upp huvudet som då bromsar mig.

DSC00669

Här finns det en del att jobba på.

Tack för denna gång, en vecka går allt för fort, tur att vi har fler lektioner bokade hos coach AK innan sommaren.

 

 

 

 

Snabbare och snabbare dag för dag.

TotalImmersionSwimmingFjärde dagen av intensivveckan bjöd på swing för hela slanten. Swing denna underbara övning som kan kombineras i på så många sätt.

Vi började med den grundläggande eller förberedande övningen där armbågen hölls i linje med vattnet. Tanken är att leda rörelsen med armbågen något före underarm och hand. Detta moment görs två gånger med paus längst fram, därefter tar man en nypa luft, innan det hela upprepas igen.  Efter någon längd eller två lyfts armen upp en liten bit och vattnet når nu halvvägs upp på underarmen i övrigt samma som föregående. Det tredje steget är det handledshöjd på vattnet och slutligen bara fingertopparna som släpas lite försiktigt i vattenytan.  Alla omgångar skall ske med avslappnad och kontrollerade rörelser där balansen är avgörande för framgången.

När man känner sig redo byts pauserna med andning ut mot ett armtag där det gäller att få över kraften via rotation i höften. Efter det att man   förhoppningsvis glidit iväg en hel massa metrar tar man sig en lite ny luft och är redo för andra sidan.

Som sagt denna övning går att kombinera i en mängd varianter, med  två eller en paus, med vatten i olika höjd och med försök till integrerad andning.

Jag lyckades bra med övningarna, men upptäckte att jag måste passa mig för att inte tappa positionen jag håller den främre Skatehanden i. Det är lätt att jag koncentrerar mig för mycket på  vad min swingarm håller på med. Speciellt är det min högerarm som tenderar att söka sig in mot mitten och lite för mycket upp.

Dagen avslutades med en serie om 2×100+ 5×50 med 20 sekunders vila mellan. Började lite lugnare idag för att hålla hela vägen, första 50 kändes kanon sen kom vändningen, jag vänder som en strandad val, inte alls bra. På grannbanan simmade Stefan och jag tappade säkert 4 meter på bara att vända. Kom in efter första 100 och fick pusta ut en stund, 20 sekunder går oerhört fort ibland. Resten av serien kändes kontrollerad, om något kass andning där jag varvade 2 takt med 4 takt, 5 takt, 3 takt med ingen takt alls. Det var mer än en gång som AK fick påminna mig om Lasern vid andningen och så klart benen. Sista biten in mot kaklet hade jag krafter kvar och kunde öka lite till. Serien stannade på 7:15 nytt pers i dag igen, gott är det. Annelie dundrade på och kapade på sin bana rejält på sin tid från gårdagen. 🙂

I morgon är det sista dagen för denna gång, synd just som vi fått upp farten lite.

 

Intensivveckan 2014, halvtid

Tiden går som bekant fort när man har roligt. Nu har det redan gått mer än halva intensivveckan, tre av fem pass är simmade. Varje simmat pass, led av fantastiska simcoachen  AK, är utvecklande och inriktat på en specifik del av simningen för att få till en ännu bättre helhet.

DSC_0229  Hittills har vi hunnit med att lära oss mer om balansen på både längden och tvären. Hur man gör så lite motstånd som möjligt(under simning). Idag var fokus på hur man får mer kraft och därmed fart från höftrotationen.  Alla dagar har vi kört tester av hur många armtag man tar på 50 meter, föga förvånande minskar antalet för varje tränat moment. Annelie gör störst framsteg men även jag hittar en hel del att träna på.

Gruppen är en go blandning av alla slag, den gemensamma nämnaren verkar vara Iron Man Kalmar i augusti. Om jag inte räknade fel i måndags är det 85-90% som är anmälda till årets race. Vi får helt enkelt vänta tills dess med att få facit på vem som tagit till sig denna veckas instruktioner bäst. 🙂

Min simning känns superbra under korta stunder, men när det gäller att hänga i lite längre under serier får jag en del problem. Under gårdagens 9×50 med 20 sekunders vila mellan tappade jag det fullständigt mitt i. Tiden för serien landade på 7:34, vet inte om detta är bra eller inte eftersom jag aldrig mätt denna typ av serie förut. Högerarmen gick in mot mitten, huvudet åkte upp vid andningen och benen var allt annat än strömlinjeformade. Får kanske skylla lite på migränen som började kännas  mitt på dagen och sen blommade ut i full kraft vid 17 snåret. Fick hoppa i säng vid 18 vaknade en kort stund 19:30 när Annelie hade gjort lite mat, somnade sen igen. Vaknade vid 8:30 som en ny människa, lite seg i ryggen av allt sovande men annars i fin form.

Idag följde vi upp serien med 9×50 men med 15 sekunders vila. Tyckte att jag kunde hålla ihop det mycket bättre idag, benen spökade igen, men andningen gick bättre. Tiden stannade denna gång på 7:25, kände mig betydligt fräschare mot gårdagen. Fick dessutom en ordentlig spark i ansikten vid en varvning under sista längden. 🙂 Glasögonen åkte på sned och det blev en riktig Triathlonkänsla sista 25 meterna.

Det som gör mig mest glad är att jag sista gångerna i bassängen kunnat simma 50 meter med 28-31 armtag utan att dra ner för mycket på farten. Tidigare har jag kommit ner till detta antal men då tappat säkert 10 sekunder per längd. Som bäst har jag lyckats med 25 st, men då var det mycket glidande och lite fart.

I morgon kör vi igen, en timma av simning när den är som bäst, alltså TI med coach AK.